Jak si zařídit domácí kancelář

Fenoménem v posledních letech je home office neboli práce z domova, která nám pomáhá šetřit čas a peníze za každodenní dojíždění. Práce z pohodlí domova nám také nabízí, že si můžeme vytvořit pracovní prostředí podle sebe, nijak nás neruší ostatní kolegové a navíc nám dodává pocit volnosti i větší klid na práci.

Co by však taková domácí kancelář neměla postrádat, na co je nutné dát si pozor a jak vybrat vhodné zařízení? S tím vám pomůže dnešní článek.

Výhody/nevýhody home office

Domácí kancelář s sebou nese výhody i nevýhody. Největší předností je možnost organizace pracovní doby. Tedy člověk si může korigovat čas dle sebe a během dne střídat práci a volný čas tak, jak mu to vyhovuje. Díky tomu zde odpadá i stres a spěch, který většinou na lidi padá právě v pracovním prostřední.

Jako nevýhodu lze naopak považovat to, že nad sebou člověk nemá žádný dohled a může tak lehce sklouznout k vykonávání jiných domácích aktivit.

Před vybavením domácí kanceláře

Než skočíte po hlavě do vybavování vaší vysněné kanceláře, je třeba nejprve odpovědět na několik základních otázek, které vám pomohou vybavit kancelář přesně tak, jak budete potřebovat.

  • Co budu v kanceláři dělat?
  • Kolik času v ní budu trávit?
  • Bude sloužit i pro návštěvu klientů či kolegů?
  • Budou z kanceláře probíhat i telefonní hovory či video telefonáty?
  • Jaké materiály se budou skladovat?
  • Jaké zařízení bude nutné k vykonávání práce?

 

Prostor pro kancelář

Nejlepším řešením domácí kanceláře je vymezení samostatné místnosti. A proč? Díky tomu si budete moci navodit pocit pracovní povinnosti. V domácím prostředí není vůbec zapotřebí velká místnost. Postačí menší místnost s rozměrem okolo 8 m2. Bude-li i kancelář sloužit na setkání s klienty, je dobré mít vlastní vchod i sociální zařízení.

Pokud ale z nějakého důvodu nemůžete pro svoji kancelář vymezit celou místnost, dá se vytvořit pracovní prostor, u kterého je však nutno ho nejvíce oddělit od domova. Místnost vymalujte příjemnými barvami, které vás nijak nebudou rušit od práce. V místnosti by samozřejmě neměla chybět nějaká ta rostlina a další dekorace pro vytvoření pocitu pohodlí a klidu.

Praktický nábytek

Ať už vytváříte domácí kancelář v samostatné místnosti nebo jen v nějakém koutku, je důležité vybrat vhodný nábytek, který bude plně funkční a vhodný pro pracovní činnosti. Nejdůležitějším prvkem je stůl, který by měl být kvalitní, vysoký a s dostatečnou plochou, abyste na něj umístili potřebný monitor, klávesnici, lampu, záložky na dokumenty či další kancelářské potřeby.

Dalším důležitým vybavením ke stolu je židle, kde je třeba zainvestovat. Pracujeme-li na počítači, většinu času sedíme, proto doporučujeme vybrat anatomicky tvarovanou židli s výškovou nastavitelností.

Dostatek úložného prostoru

Potřebujete-li dostatek místa na uložení různých dokumentů a pracovních papírů, bude zapotřebí úložný prostor. Mezi základní vybavení patří jednoznačně regály, poličky nebo kontejnery na kolečkách, které lze umístit pod stůl. Pro archivaci dokumentů je vhodná dostatečně velká skříň, kterou vybavte potřebnými šanony, zakladači a stojany.

Nezbytné technické vybavení

Technické vybavení patří do každé kanceláře. Ať už je náplní práce cokoli, většinou se neobejdete bez počítače a telefonu. Někteří lidé ke své práci potřebují ještě tiskárnu, skener či řezačku papíru. Vyberte si takové technické vybavení, které vaši práci urychlí i usnadní.

Osvětlení

Zapomínat by se nemělo ani na kvalitní osvětlení, abyste si nezničili zrak. Za dne je ideální dostatek denního světla. Pokud ale nemáte koutek přímo u okna, je nutné pořídit vhodné osvětlení. Kromě stropního osvětlení pořiďte na stůl lampu a umístěte ji tak, aby vás neozařovala.